Beschrijving
Rapportage onderzoeksfase 3: leren en competentieontwikkeling
Dit rapport presenteert de resultaten van de derde – en laatste – onderzoeksfase van het project ‘Dynamiek en Robuustheid van ‘Multifunctionele Landbouw’. Het onderzoek concentreert zich op de dynamiek en robuustheid van het leren en (benodigde) competentieontwikkeling van de eigenarenmanagers (boeren en boerinnen) actief binnen de multifunctionele landbouw (MFL).
De focus op leren en competentieontwikkeling is belangrijk voor de verdere professionalisering van de MFL in Nederland. Ten eerste om de huidige eigenaren-managers effectief te ondersteunen in hun professionele ontwikkeling en ten tweede om nieuwe generaties op te kunnen leiden.
Specifiek stonden de volgende onderzoeksvragen centraal:
– Hoe ziet het leergedrag van eigenarenmanagers van MFL-bedrijven eruit; welke leeractiviteiten zijn waarneembaar sinds het opstarten van de MFL-activiteiten?
– Wat zijn belangrijke verklarende factoren voor dit leergedrag?
– Op welke manier geeft de specifieke bedrijfsontwikkeling richting aan het leren?
– Welke verschillen in leergedrag/-behoeften zijn er te zien in de ontwikkeling van minder naar meer MFLbedrijven?
– Wat zijn volgens eigenaren-managers zelf belangrijke competenties bij het multifunctionele ondernemerschap?
Het rapport bestaat uit twee delen: een verkennend en een verdiepend deel. Het eerste, verkennende, deel beschrijft de uitkomsten van 120 interviews rondom leren; interviews die reeds in de tweede fase van het project verzameld zijn. Het tweede, verdiepende, deel rapporteert over de uitkomsten van de negentien interviews die zich concentreerden op het leren van eigenaren-managers in de ontwikkeling van een minder naar een meer MFL-bedrijf. Het rapport wordt afgesloten met een aantal concrete aanbevelingen voor het onderwijs.
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.